7 PERKARA YANG ANDA TIDAK TAHU MENGENAI CONTACT LENS

0 comments

 

1. Contact lens pertama yang dibuat daripada kaca

Ya, kaca! Bolehkah anda bayangkan meletakkan sekeping gelas di mata anda? Pada akhir tahun 1800, Contact lens dibuat dari kaca dan digunakan pada mata dengan bantuan beberapa jeli haiwan di kawasan mata yang mengalami kerosakan. Walau bagaimanapun, tidak semua orang dapat memakai contact lens pada ketika dulu. Lens kaca ini hanya dapat dipakai oleh mereka yang mempunyai masalah penglihatan.

 

2. Air boleh membahayakan lens anda

Anda mungkin tidak mempunyai air Solution sepanjang masa dan terpaksa merendam lens ke dalam air atau melembapkannya dengan air liur. Jangan membersihkan lens dengan apa-apa kecuali air Solution yang disyorkan kerana boleh menyebabkan bakteria terkumpul dan menyebabkan terkena jangkitan.

 

3. Contact lens Daily lebih baik untuk mata anda

Menggunakan lens sekali sahaja lebih selamat daripada menggunakan lens yang sama selama dua minggu atau sebulan pada satu masa. Ia mengurangkan risiko terkena bakteria di mata anda dan masalah lain yang boleh timbul. Tidak kira seberapa bersih yang anda rasa, ia akan ada sisa-sisa bakteria yang terkumpul dari pemakaian sebelum. Jadi, buatlah keputusan dan berfikir sebelum membeli.

 

4. Contact lens Daily hanya akan menjadi lebih mahal jika anda membersihkannya dengan cara yang tidak betul

Contact lens harus direndam dalam air Solution setiap malam dan dibersihkan setiap hari sebelum dipakai. Sekiranya anda menambahkan kos air Solution yang seharusnya anda gunakan, ia mungkin akan menjadi harga yang sama atau lebih tinggi daripada kos harian.

 

5. Garam di mata menyebabkan kekeringan

Adakah anda biasanya sukar berkelip dan merasa seperti mata sangat kering setelah seharian memakai lens? Ianya adalah perkara biasa! Garam di mata menyebabkan rasa kering - bukan fakta bahawa lens itu yang sebenarnya kering. Air mata menyegarkan mata pada siang hari. Ketika air meruap, ia meninggalkan garam di mata dan lens.

 

6. Contact lens keras masih wujud!

Masih ingat contact lens kaca yang disebutkan? Ya, ia masih digunakan hari ini bagi mereka yang mempunyai gangguan pada permukaan mata mereka. Pesakit gangguan mata menggunakan contact lens keras kerana lenss tidak bersentuhan langsung dengan mata. Apa yang baik tentang contact lens ini, ia tidak perlu ditukarnya dari masa ke masa.

 

7. Tidak boleh tidur menggunakan contact lens

Hanya kerana kotak atau bungkusan mengatakan bahawa anda boleh tidur dengan contact lens, tidak bermaksud ianya boleh. Anda akan menghadapi risiko mengalami kemerahan, sakit dan kadang-kadang bisul. Ambil masa beberapa minit untuk membuka dan mencucinya sebelum tidur.

Leave a comment

All blog comments are checked prior to publishing
[time]
You have successfully subscribed!