KATARAK, PENYEBAB DAN SIMPTOM

0 comments
Apakah yang menyebabkan katarak?

Katarak berlaku apabila tompok-tompok keruh merebak di lensa jernih di dalam mata anda, menghentikan cahaya dari sampai ke belakang mata, dan menyebabkan penglihatan kabur atau berkabut. Pada kebanyakan orang, katarak hanya berkembang seiring dengan pertambahan usia. Beberapa faktor lain juga boleh meningkatkan risiko menghidap katarak, termasuk:

  1. Sejarah katarak dalam keluarga
  2. Merokok
  3. Minum alkohol berlebihan secara berkala
  4. Diet yang tidak sesuai dan kekurangan vitamin
  5. Pendedahan kepada cahaya UV
  6. Mengambil ubat steroid dalam jangka masa yang lama
  7. Pembedahan atau kecederaan mata
  8. Keadaan kesihatan tertentu, seperti diabetes
Apakah simptom katarak?
  1. Penglihatan kabur atau berkabus
  2. Sukar untuk melihat dalam cahaya malap atau sangat terang
  3. Lampu yang terang menyilaukan atau tidak selesa untuk dilihat
  4. Warna mungkin kelihatan pudar atau kurang jelas dengan warna kuning atau coklat
  5. Mempunyai penglihatan berganda (Double vision)
  6. Melihat lingkaran cahaya (bulatan cahaya) di sekitar lampu terang, seperti lampu depan kereta atau lampu jalan 

Katarak tumbuh selama bertahun-tahun dan masalah pada mulanya mungkin tidak dapat dilihat. Mereka sering tumbuh di kedua-dua mata, walaupun setiap mata mungkin terkena kesan yang berbeza. Katarak tidak menyakitkan dan tidak menjadikan mata anda merah atau tidak selesa. Anda biasanya akan mengalami penglihatan kabur, mendung atau berkabut, atau anda mungkin mempunyai bintik-bintik atau tompok kecil di mana penglihatan anda kurang jelas.
 
Bantuan apa yang diperlukan?
Apabila mata anda diperiksa oleh Optometris, mereka akan menggunakan pelbagai alat untuk memeriksa katarak. Sekiranya katarak anda tidak teruk, cermin mata yang lebih kuat dan lampu baca yang lebih terang mungkin berguna untuk beberapa ketika. Walau bagaimanapun, kebanyakan katarak semakin teruk dari masa ke masa (selalunya bertahun-tahun) jadi kemungkinan anda akhirnya memerlukan rawatan.

Satu-satunya rawatan yang terbukti berkesan untuk katarak adalah pembedahan. Ia biasanya akan disyorkan jika anda kehilangan penglihatan sehingga memberi kesan yang besar terhadap aktiviti harian anda, seperti memandu atau membaca.

Sekiranya katarak mempengaruhi kualiti hidup anda, anda boleh rujuk kepada pakar oftalmologi untuk medapatkan pengesahan diagnosis dan merancang rawatan anda.

Apa yang melibatkan pembedahan katarak?
Sekiranya pembedahan sesuai dilakukan, ia akan dilakukan oleh pakar oftalmologi yang akan membuat penelitian terhadap mata dan penglihatan anda.

Sebilangan besar pembedahan katarak dilakukan menggunakan anestetik tempatan. Anda akan terjaga, tetapi pakar oftalmologi akan memastikan anda tidak merasa apa-apa di sekitar kawasan mata. Anda akan mendengar pakar oftalmologi menjelaskan apa yang mereka lakukan, dan anda mungkin melihat beberapa pergerakan yang tidak jelas di sekitar mata anda.

Pakar oftalmologi akan membuat luka kecil di mata anda untuk menghilangkan katarak, dan biasanya akan memasukkan lensa pengganti plastik supaya anda dapat melihat dengan jelas. Ini biasanya mengambil masa sekitar 15-45 minit.
Anda biasanya tidak memerlukan jahitan, tetapi mata anda akan ditutup untuk melindunginya selepas pembedahan. Anda akan dibenarkan pulang pada hari yang sama, tetapi harus meminta seseorang pergi meneman dan menjaga anda selama 24 jam selepas pembedahan. Dilarang memandu.

Adakah katarak hanya berlaku pada sebelah mata?
Sekiranya katarak dikeluarkan dari satu mata, kemungkinan anda memerlukan rawatan yang sama untuk mata yang lain pada suatu masa nanti.

 
Apakah risiko pembedahan katarak?
Pembedahan katarak adalah prosedur yang sangat berjaya dan sebahagian besar pesakit berpuas hati dengan hasilnya.

Namun, seperti semua pembedahan, ada risikonya yang tersendiri. Anda tidak seharusnya menjalani pembedahan kecuali anda merasakan ianya sesuai untuk anda.

Sebelum menjalankan pembedahan, risikonya akan dibincangkan dengan anda dan bagaimana risiko tersebut berlaku untuk kes individu. Masa untuk menjalankan pembedahan mungkin berbeza untuk sesetengah orang. 

Bolehkah saya memilih untuk tidak menjalani pembedahan?

Sekiranya tidak mengganggu kehidupan seharian, adalah selamat untuk membiarkan sahaja katarak di mata anda. Tidak sukar untuk dikeluarkan jika anda menunggu sebelum menjalani pembedahan, walaupun anda tidak akan dapat melihat dan juga katarak semakin teruk.

Katarak tiada jangka masa menjadi 'matang' untuk menjalani pembedahan. Pembedahan dapat dilakukan sebaik sahaja katarak mengganggu kehidupan seharian anda.

Untuk cuba mencegah katarak, atau mencegahnya menjadi lebih teruk, pakai cermin mata hitam berkualiti dengan perlindungan UV dan jangan merokok.

Leave a comment

All blog comments are checked prior to publishing
[time]
You have successfully subscribed!