JAGA KESIHATAN MATA ANDA

0 comments

Ketahui sama ada anda berisiko terkena penyakit mata

 Peningkatan usia meningkatkan risiko anda terkena penyakit mata. Anda juga mungkin mempunyai risiko penyakit mata yang lebih tinggi jika:

  • Berat badan berlebihan atau gemuk
  • Mempunyai sejarah keluarga mengenai penyakit mata

Keadaan kesihatan lain, seperti diabetes atau tekanan darah tinggi, juga boleh meningkatkan risiko terkena penyakit mata. Contohnya, penghidap diabetes berisiko menghidap retinopati diabetes - keadaan mata yang boleh menyebabkan kehilangan penglihatan dan kebutaan.

 

Jaga kesihatan anda

Perlu diingat bahawa tabiat sihat seperti makan makanan berkhasiat dan aktif dapat menurunkan risiko penyakit dan keadaan yang boleh menyebabkan masalah mata atau penglihatan, seperti diabetes atau tekanan darah tinggi. Ikuti petua ini untuk penglihatan yang sihat:

Makan makanan yang sihat - Pastikan anda makan sayur-sayuran hijau gelap seperti bayam, kangkung, dan sayur collard. Makan ikan yang tinggi omega-3 lemak asid - seperti salmon, tuna, dan halibut.

Bergerak aktif - Menjadi aktif secara fizikal membantu anda kekal sihat. Ini juga dapat menurunkan risiko keadaan kesihatan anda yang dapat menyebabkan masalah kesihatan mata atau penglihatan - seperti diabetes, tekanan darah tinggi, dan kolesterol tinggi.

Berhenti merokok - Merokok bukan hanya buruk untuk paru-paru anda - ia juga boleh merosakkan mata anda! Merokok meningkatkan risiko penyakit seperti degenerasi makula dan katarak - dan boleh membahayakan saraf optik.

 

Lindungi mata anda

Setiap hari, anda boleh mengambil langkah mudah untuk menjaga kesihatan mata anda. Gunakan petua ini untuk melindungi mata anda dari perkara-perkara yang boleh membahayakan:

Pakai cermin mata hitam - Lindungi mata anda dari sinar matahari dengan memakai cermin mata hitam - walaupun pada hari mendung! Pastikan anda mencari cermin mata hitam yang menyekat 99 hingga 100 peratus kedua-dua sinaran UVA dan UVB.

Pakai cermin mata pelindung – Cermin mata pelindung (Safety glasses) dan Goggles direka untuk melindungi mata anda semasa melakukan aktiviti tertentu, seperti bersukan, melakukan kerja pembinaan, atau kerja-kerja pembaikan. Anda boleh membelinya di kedai cermin mata atau barangan sukan. 

Rehatkan mata anda - Melihat komputer untuk jangka masa panjang boleh meletihkan mata. Rehatkan mata anda dengan berehat setiap 20 minit untuk melihat sesuatu yang berjarak jauh selama 20 saat.

Sekiranya anda memakai contact lens, ambil langkah untuk mencegah jangkitan mata. Sentiasa basuh tangan anda sebelum memakai contact lens atau mengeluarkannya. Pastikan anda menukar contact lens dan mencucinya dengan kerap.

Leave a comment

All blog comments are checked prior to publishing
[time]
You have successfully subscribed!