APA ITU CAHAYA BIRU?

0 comments

 

Cahaya biru ada di mana-mana. Ia berada di bawah cahaya matahari, tetapi biasanya di peranti digital. Cahaya biru adalah segmen spektrum cahaya yang perlu anda ketahui sebagai langkah berjaga-jaga. Secara semulajadi, cahaya biru terdapat di bawah sinar matahari, tetapi ia juga tertumpu pada cahaya yang keluar dari peranti digital anda seperti telefon, tablet, komputer riba, dan lain-lain. Pendedahan berlebihan terhadap cahaya biru tidak baik untuk manusia.

CAHAYA BIRU SEMULAJADI

Cahaya biru dari matahari adalah bentuk cahaya semulajadi. Ia penting dalam mengatur kitaran tidur dan bangun tidur serta mekanisme dalaman badan. Cahaya biru juga dapat meningkatkan ketangkasan, masa reaksi dan mewujudkan kesejahteraan. Cahaya biru dari matahari sangat penting. Ia meliputi semua warna lain dari spektrum cahaya, menjadikannya sumber cahaya yang seimbang dan sihat.

 

CAHAYA BIRU BUATAN

Merupakan dari alat elektronik yang merangkumi telefon pintar, tablet, skrin komputer, skrin TV, dan semua peranti pemancar cahaya yang kita lihat setiap hari.

MASALAH YANG TIMBUL SEKIRANYA TERDEDAH DENGAN CAHAYA BIRU YANG BERLEBIHAN

Semakin pendek panjang gelombang cahaya, semakin tinggi jumlah tenaga yang dibawa. Cahaya biru ditemui pada awal spektrum cahaya yang kelihatan. Maksudnya, ia mengandungi sejumlah besar tenaga antara 400 nm hingga 495 nm.

Cahaya yang terdapat dalam peranti digital dan mentol mengandungi lebih banyak warna biru berbanding warna lain dalam spektrum yang bermaksud mata kita menerima jumlah cahaya biru yang tidak seimbang secara berlebihan. Cahaya biru ini menembusi mata dan semakin hari akan menyebabkan masalah mata (digital eyestrain)

 

Leave a comment

All blog comments are checked prior to publishing
[time]
You have successfully subscribed!